Search

שנה להיתקלות בחאן יונס: חמאס מפרסם סרטון מהאירוע - ישראל היום

שנה להיתקלות בחאן יונס: חמאס מפרסם סרטון מהאירוע - ישראל היום

שנה לאחר ההיתקלות בלב חאן יונס בין מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס לבין לוחמי היחידה המיוחדת הישראלית, מפרסם הבוקר (שני) ארגון חמאס סרטון מהתקרית בו נראה לטענתו רגע פינוי הנפגעים הישראלים מהזירה.

מרבית הסרטון הוא הדמייה לפעולה המכונה "חוד וחרב" אך לרגע קצר נראה צילום וידאו שלטענת הארגון מתעד את פינוי חיילי צה"ל מנקודת ההיתקלות אל עבר מסוק לוחמי 669 שהמתין להם בקרבת מקום.

בדיוק לפני שנה התרחשה תקרית הקומנדו בחאן יונס. דובר עז א-דין אל-קאסם צפוי לנאום במהלך תהלוכה צבאית שתצא בצהריים מהכפר חזאמה ועד כיכר השהידים ברצועת עזה. לדברי חמאס, הדובר יתייחס למבצע המיוחד בחאן יונס. 

פעילי חמאס ברשתות החברתיות החלו בקמפיין התעמולה לרגל יום השנה למבצע. הפעילים דיברו בשבחו של בכיר הזרוע הצבאית נור אל-דין, שנהרג בפעולה.

"סא"ל מ' ביצע פעולה הסחה"

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קבע כי בתחקיר האירוע כי המבצע לא עמד במשימתו - אך בתחקיר הודגש כי הכוח פעל באומץ רב. על פי הממצאים, מפקד אחד הכוחות החליט שקיימת סכנה, כאשר הם נקלעו לתחקור של אנשי חמאס באזור חאן יונס. אותו קצין, סא"ל א', פעל בגבורה ופתח באש לעבר מחבלי חמאס, שלפחות שבעה מהם נהרגו, בהם מפקד בכיר בגדודי עז-א-דין אל קאסם, נור אל-בראכה. אך כתוצאה מירי תועה של אותו קצין - נהרג סא"ל מ'.

למרות זאת, סא"ל מ' הצליח לייצר זמן רב לכוח להתארגן וביצע פעולת הסחה, שאפשרה לסא"ל א' להמשיך את הירי. מיד לאחר מכן, סא"ל א' לקח שני פצועים לרכב של הכוח כדי לנוע לעבר נקודת החילוץ. ההחלטה על כך התקבלה בחפ"ק המבצעי, שבו היה נמצא גם הרמטכ"ל דאז רא"ל גדי איזנקוט. משם הכוח נע ברכב לעבר הנקודה. 

בהמשך, בוצע פינוי משטח אורבני, כשמסוק מסוג יסעור מחלץ את הפצועים ונוחת בשטח. בכל הזמן הזה, מסוקים ומטוסי קרב תקפו יותר מ-70 מטרות. מפקד הכוח ספר את האנשים כדי לוודא שאף אחד לא נשאר בשטח. מהרגע שסא"ל א' פתח באש עד שהכוח הגיע לישראל, עברו 20 דקות. 

הרמטכ"ל הדגיש כי מערך המבצעים המיוחדים הוא זרוע חשאית שאין שנייה לה ומשוכנע ביכולתה לבצע מבצעים נוספים. כמו כן, הוחלט להקים ועדת צל"שים מטכ"לית שבה יעמוד נשיא בית הדין הצבאי לערעורים וראש אגף התקשוב. הוועדה תדון בהמלצות לצל"שים בכוח בראשות סא"ל א'. עוד נחשף כי אלוף משנה ח', מפקד אחת היחידות במערך המבצעים המיוחדים, ביקש לסיים את תפקידו טרם המבצע. אך הודגש כי אין שום קשר בין סיום תפקידו לבין אירועי אותו לילה. 

הכוח פעל באומץ רב. תרגיל של עוצבת הקומנדו // צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל קבע שהתרחשו במבצע כמה תקלות שהביאו להחשדת הכוח וחשיפתו. בין היתר, הופקו לקחים הקשורים לתכנון המבצעי והוצאת מבצע לפועל, לשיטות המבצעיות הייחודיות, בתחום הפיקוד והשליטה – שבהם ניתנת עדיפות לכוח על פני החפ"קים, ובנוגע למערך המבצעים המיוחדים. כלל הלקחים גובשו לתוכנית עבודה בראייה רב שנתית שאמורה להביא לתיקון. מדובר בלקחים טקטיים הקשורים לכוח בשטח ולקחים ארוכי טווח שקשורים לתהליכים. 

תא״ל ג' ממערך המבצעים המיוחדים ביקש לסיים תפקידו ב-1.8. זה היה התאריך המקורי. במסגרת חיפושים אחר מחליף נדונו כמה שמות. ראש אמ"ן הציע את תא"ל א'. הרמטכ"ל סיכם עם תא״ל א' שיחזור לפקד על מערך המבצעים המיוחדים ב-1.8 כאזרח עובד צה"ל, ללא כל שאיפות להיות אלוף. ולאחר מכן, הוא ישוב לחייו האזרחיים.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים דיונים ביטחוניים בשבועות האחרונים, שבהם הוצגו לו תוצאות תחקיר המבצע. נתניהו הדגיש כי "הלקחים יופקו וההמלצות יישומו", והוסיף כי הוא: "מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".

Let's block ads! (Why?)



2019-11-11 07:55:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzA2MDI10gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzA2MDI10gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "שנה להיתקלות בחאן יונס: חמאס מפרסם סרטון מהאירוע - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.