Search

הערכה: עימות רחב היקף בין ארה"ב לאיראן, שבו גם ישראל תהיה מעורבת - ישראל היום

הערכה: עימות רחב היקף בין ארה"ב לאיראן, שבו גם ישראל תהיה מעורבת - ישראל היום

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף במיל' עמוס ידלין, הגיש את ההערכה האסטרטגית לנשיא המדינה באירוע פתוח לתקשורת, שעורר עניין רב בעקבות ההתפתחויות האחרונות ואי הוודאות ששורר כעת באזור.

התובנה העיקרית לגבי מצבה של ישראל בשנה החדשה היא שיש עלייה בסבירות למלחמה. במרכזה של ההערכה האסטרטגית לשנת 2020 עומד המתח שבין עוצמתה הברורה של ישראל והצלחותיה המרשימות בתחומים השונים, לבין האפשרות שמצב עניינים חיובי זה יתגלה כזמני ושברירי. 

מתח זה נובע משורה של גורמים העלולים להוביל בשנה הקרובה לעימות רחב-היקף, ואף למלחמה, זאת בעיקר עקב התגברות הנחישות והתעוזה האיראניות, הן בתחום הגרעין והן במאמציה להתבסס בסוריה ובזירות נוספות ולהציב בהן יכולות פעולה מול ישראל. גם מאמצי חיזבאללה להשיג יכולת תקיפה מדויקת בהיקף נרחב, ומאמצי חמאס להביא להקלת הלחץ בעזה ולהשפיע על תנאי ההסדרה עם ישראל, משפיעים על היתכנות המלחמה, בעיקר על רקע המשבר הפוליטי המתמשך בישראל.  

חיסול סולימאני מעניק לדעת חוקרי המכון משקל כבד יותר להערכתנו בדבר האפשרות להסלמה והצורך לגבש אסטרטגיה ישראלית חדשה. החיסול יוצר הקשר חדש וטומן בחובו פוטנציאל לתפנית אסטרטגית, שאת היקפה וממדיה מוקדם עדיין להעריך. סביר להניח שאיראן בוחנת כעת את אפשרויות התגובה שלה לפעולה האמריקנית, בהיעדרו של סולימאני שריכז בעבר את תהליכי החשיבה והתכנון של מבצעים מעין אלו בזירה האזורית. כמו כן, מוקדם עדיין להעריך מה תהיה ההשפעה של חיסול סולימאני, שהוביל את מערכת הקשרים של איראן עם שלוחותיה באזור, ועל הנחישות והתעוזה האיראניות כפי שהשתקפו בחודשים האחרונים.

אי הוודאות, אי היציבות והנפיצות המאפיינים ממילא את המזרח התיכון בעשור האחרון. סביר שאיראן תנסה להגיב בעוצמה על הריגת סולימאני למול מטרות אמריקניות, אך אפשרית גם פעולה כנגד בעלות בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון ובכלל זה ישראל.

בנסיבות אלו נכון להתכונן למגוון תרחישים אפשריים: הסלמה של האירועים עד לעימות רחב היקף בין ארצות הברית לאיראן, שבו יכולה גם ישראל להיות מעורבת, המשך ההתכתשות בין איראן לארצות הברית במאפייני התקופה האחרונה ואף דחיית התגובה האיראנית למועד מאוחר יותר, כשהכוננות של ארצות הברית ובעלות בריתה תפחת.

מדרג האיומים המובילים על פי המכון למחקרי ביטחון לאומי, לפי סדר חומרתם:

1. מלחמת "הצפון הראשונה" – מלחמה חזיתית מול כל גורמי הכוח בצפון: איראן, חיזבאללה בלבנון, המשטר הסורי ומליציות פרו-איראניות. זהו האיום החמור ביותר לשנת 2020. האתגרים הניצבים בפני ישראל בזירה הצפונית התעצמו במהלך השנה האחרונה, ועל צה"ל להבטיח היערכות למלחמה רב-זירתית ("מקרה הכול") כתרחיש הייחוס המוביל.

האיום הצבאי הקונבנציונלי המשמעותי ביותר לישראל נשקף מהזירה הצפונית, מכיוונם של איראן ושל הגורמים הנתונים לחסותה: בראש ובראשונה חזבאללה בלבנון, ולאחר מכן משטר אסד ומיליציות סמי-צבאיות הפועלות בסוריה ובעיראק בהכוונה איראנית, וכוחות איראניים (גם של חיזבאללה) הפועלים במרחב הסורי. סיכוני ההסלמה הנובעים מכך הומחשו השנה באירועים בסוף אוגוסט ובתחילת ספטמבר 2019.

הסלמה כזאת, אם תידרדר למלחמה כוללת, יכולה לבוא לידי ביטוי בשני מתארים עיקריים: "מלחמת לבנון השלישית" עם חיזבאללה בלבנון, שתהיה עצימה והרסנית בהרבה ממלחמת לבנון השנייה; ו"מלחמת הצפון הראשונה" עם חיזבאללה בלבנון, אך גם עם כוחות בסוריה ובעיראק, ואולי גם באיראן ובמדינות נוספות (הסלמה יכולה להתפתח גם בעקבות תגובה איראנית נגד מטרות ישראליות לאחר חיסול סולימאני). במתארים אלו, צפויה ישראל להתמודד עם ירי מאסיבי לעורף, שמקצתו טילים מדויקים, עם מאמץ להכנסת כוחות קרקעיים לשטחה ועם מתקפה תודעתית רחבה לערעור כושר העמידה של הציבור והאמון שלו בהנהגה המדינית והצבאית.

בהקשר ל"פרויקט הדיוק", הדיון צריך לעמת את הנזק האפשרי מהפעלת הנשק המדויק עם אפשרויות הפעולה (ההגנתיות וההתקפיות) נגדו. במסגרת זו יש לקיים גם דיון מעמיק על הרעיון של "מתקפת מנע" כלפי ארגון חזבאללה ועל העיתוי הנכון למתקפה כזאת, לנוכח התקדמות "פרויקט הדיוק" ומול חלופות אחרות. 

2. תכנית הגרעין של איראן – זהו האיום היחיד עם פוטנציאלי קיומי על ישראל. דחיפותו נמוכה יותר בשנת 2020, אך חומרתו הפוטנציאלית לעתיד היא הגבוהה ביותר. על ישראל להיערך לתרחיש הקיצוני, גם אם סבירותו בשנת 2020 נמוכה. חיסולו של סולימאני יכול להוביל גם לתרחיש נוסף המחייב חשיבה ישראלית ותיאום עם ארצות הברית: עימות רחב היקף בין איראן לארצות הברית. 

3. עימות צבאי בדרום – פוטנציאל ההתלקחות מול חמאס נותר גבוה על אף מאמצי ההסדרה. על אף פוטנציאל ההתקלחות הגבוה – חומרת איום זה פחותה משמעותית מזה הנשקף לישראל מצפון.  אם תפרוץ מערכה, ישראל צריכה לנהל אותה כמפתיעה, מתמרנת, ממוקדת בזרוע הצבאית של חמאס - ללא "שימור חמאס ככתובת" וללא כיבוש עזה - ולסיימה במהלך מדיני של הסדרה מעמדת כוח.

Let's block ads! (Why?)



2020-01-06 09:56:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzIxOTM30gEA?oc=5
52781756724682

Bagikan Berita Ini

0 Response to "הערכה: עימות רחב היקף בין ארה"ב לאיראן, שבו גם ישראל תהיה מעורבת - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.