Search

המפגינים בבגדאד ממשיכים לצור על השגרירות האמריקנית - וואלה!

המפגינים בבגדאד ממשיכים לצור על השגרירות האמריקנית - וואלה!

המפגינים בבגדאד ממשיכים לצור על השגרירות האמריקנית
צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות ממשיכים הבוקר (רביעי) לצור על מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד, יממה אחרי ההסתערות על המקום שהובילה לאיומים מצד ממשל טראמפ. במהלך השעות האחרונות הגיעו כוחות אמריקניים נוספים למקום, וגורמים בוושינגטון אמרו כי ייתכן שיישלחו אלפי חיילים לאזור על רקע המתיחות הגוברת מול איראן. טהראן דוחה את הטענות שהיא ארגנה את ההפגנות האלימות, שהגיעו אחרי תקיפות קטלניות של ארצות הברית נגד גדודי חיזבאללה, מיליציה עיראקית המקורבת אליה.

ארצות הברית הבהירה כי היא לא תפנה את השגרירות שלה, והפצירה בממשלה להגן על אנשיה ועל המתחם. דובר במחלקת המדינה הבהיר כי "אנשי הצוות בטוחים ולא הייתה פריצה". נשיא ארצות הבריתדונלד טראמפ שוחח עם ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי והודה לו ולנשיא ברהם סלאח על תגובתם המהירה.

הנשיא שב וטען כי איראן עומדת מאחורי המתקפה על השגרירות והבהיר כי הרפובליקה האסלאמית "אחראית לכל קורבן או נזק שייגרם לכל אחד ממתקניו". עוד הוסיף כי "הם ישלמו מחיר גדול מאוד! זאת לא אזהרה, זה איום. שנה טובה!". עם זאת, טראמפ הוסיף במהלך הלילה כי הוא אינו רוצה או צופה מלחמה עם איראן. "אני אוהב שלום", אמר. "אני רוצה שיהיה שלום, ואיראן צריכה גם היא לרצות יותר מכולם, אז אני לא רואה את זה קורה".

איראן דחתה את טענות נשיא ארצות הברית, לפיהן היא זו שעומדת מאחורי הפריצה האלימה לשגרירות. "לאמריקה יש את החוצפה המפתיעה לייחס לאיראן את הפגנות העם העיראק נגד ההרג הברברי (של וושינגטון) של לפחות 25 עיראקים", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסאבי.

המאורעות הזכירו את משבר בני הערובה באיראן ב-1979, כשסטודנטים השתלטו על השגרירות האמריקנית בטהראן אחרי המהפכה האסלאמית ולקחו בשבי דיפלומטים ואנשי סגל אמריקנים למשך 444 יום. היא גם הדהדה את המתקפה שקרתה ב-2012 בבנגאזי, לוב, כשפעילי ג'יהאד תקפו את הקונסוליה האמריקנית בעיר והרגו את השגריר ושלושה אמריקנים נוספים. טראמפ התייחס לאותה מתקפה, ואמר "לא בנגאזי".

מתחם השגרירות - המבנה הדיפלומטי הגדול ביותר של ארצות הברית, שנפתח לפני יותר מעשור בזמן הכיבוש האמריקני - שוכן ב"אזור הירוק" בבגדאד, מקום משכנם של מבני הממשל ונציגויות זרות, שלרוב סגור בפני אזרחים מהשורה.

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

השגרירות הותקפה מעת לעת ברקטות, שלא גרמו לנפגעים או לנזק, בחודשים האחרונים, והופגזה באופן קבוע אחרי הפלישה של ארצות הברית ב-2003, שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין. עם זאת, היא לא הותקפה בצורה פיזית על ידי מפגינים כפי שקרה אתמול.

הדמוקרטים, שתוקפים את טראמפ על שפרש מהסכם הגרעין שעליו נשא ונתן הנשיא הקודם, ברק אובמה הדמוקרטי, אמרו כי התקרית מעידה כל כישלון מדיניות הבית הלבן.

"התוצאה הצפויה של הפזיזות, ההסלמה והחישובים המוטעים של ממשל טראמפ במזרח התיכון היא שאנחנו מתקרבים למלחמה בלתי-מורשית עם איראן, שבה אזרחי ארצות הברית לא תומכים", אמר הסנאטור הדמוקרטי טום אודל, חבר בוועדת יחסי החוץ בסנאט.

Let's block ads! (Why?)



2020-01-01 08:23:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzI1MDnSAQA?oc=5
52781745218272

Bagikan Berita Ini

0 Response to "המפגינים בבגדאד ממשיכים לצור על השגרירות האמריקנית - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.